Olen juuri alkanut opiskelemaan Tieto- ja viestintätekniikan ja sen hyödyntämisen kurssia, opiskelen lähihoitajaksi sosiaali- ja terveysalaa OSAO:lla Kontinkankaan yksikössä. Nyt ensimmäisellä tunnilla olen luonut tämän blogin, mikä sinänsä oli jo homma itsessään, koska osoitteen keksiminen ei ollut niin helppoa :)

Tehtävät:

1) Voin valita blogini julkisuusasetukset kolmesta eri vaihtoehdosta: Julkinen/salasanasuojattu/yksityinen, joista valitsin julkisen.

Tarkempi selitys:

Julkinen=Kaikki näkee blogikirjoituksen

Salasanasuojattu=kaikki, joilla on salasana, näkee blogikirjoituksen

Yksityinen=Blogia ei näe kukaan muu kuin sinä itse, silloin se sisältää yleisimmin omia ajatuksia, on "Päiväkirja"

2) Käyttäessäni kuvia internetissä, minun tulee huomioida tekijänoikeudet. Mitä tahansa kuvaa en saa käyttää, vaan minulla täytyy olla tekijänoikeuksien haltijan lupa kuvan käyttämiseen. Kaikki kuvat ovat kyllä vapaasti katseltavia verkossa, mutten voi kopioida niitä omiin tarkoituksiini. Saan käyttää vain kuvia mitkä ovat minun ottamiani tai olen saanut luvan käyttää niitä. Netissä on myös palveluja jotka tarjoavat kuvia, joita saa julkaista. Palvelut voivat olla maksullisia, mutta ainakaan ei joudu vaikeuksiin jonkun toisen ottaman kuvan käyttämisestä omiin tarkoituksiin.

3) Tekstin kopioiminen toimii hiukan eritavalla, vaikka periaatteessa se ei eroa paljonkaan. Edelleenkään, tekstiä et voi kopioida "omana" kirjoituksenasi, vaan lähdetiedot pitää mainita selvästi. Saat siteerata tekstiä kohtuullisesti, kunhan mainitset lähteen.
Kuva on itse ottamani :)
WP_20160416_013.jpg